Zet de wereld op z’n kop … en je hoofd draait mee

DvdV karikatuurVan reactief en een beetje actief naar proactief. Stel dat je een hekel hebt aan verkopen, er ook geen snars van kan (denkt te kunnen), maar toch brood op plank wilt hebben … dan kan de volgende “parabel” je helpen.

In eerste instantie denk je natuurlijk: “Ik ben geniaal, dus de wereld komt wel naar mij toe”. En stel, stel dat je al door hebt dat je net niet helemaal geniaal bent, dan kan de wereld uiteraard nog steeds naar je toe komen.

Dan komt die gekke arrogante wereld ook nog eens met vragen als: Wat heb je zoal gedaan, bij wie en hoe lang? En wat kun/doe je nog meer? Na diverse potentiele klanten op jouw eigen wijze te hebben afgeserveerd, bereid je jezelf inmiddels beter voor. Je hebt een net CV-tje klaarliggen, heldere Producten & Diensten, een website en vissitekaartjes uit een zeer speciale overdreven opgepoetste houder. Uiteraard is alles vanuit jezelf benaderd – termen die de klant niet aanspreken – maar ruimte voor verbetering hou je natuurlijk altijd.

Alle spulletjes bij elkaar (b)lijken een prachtig marktkraampje … die gevonden kan worden door zéér nabije kennissen zoals partner, ouders, kinderen, familie en buurman (allen zonder investeringsplannen). Anderen hebben nog nooit van de markt waar jij staat gehoord. Sterker nog, ze wisten/weten van die markt en jouw bestaan niet eens af. Moet je P.V.D. nog reclame gaan maken ook. Komt allen naar mijn markt! Netwerken en nog meer van die virtuele “sociale verplichtingen”.

Als ook dat onvoldoende zoden aan de dijk zet, dan ga je jezelf als laatste redmiddel toch maar eens verdiepen in de klant. Wat wil die nog eigenlijk? Wie is dat eigenlijk? Waar is die nou eigenlijk naar op zoek?

Voor je het weet loop jij op de markt. Een hele andere markt (overigens niet alleen). Je bent van aanbod naar de vraagkant overgestoken. Wauw, dat is een hele onderneming. En omdat er zo ontiegelijk veel markten zijn en zo veel collega-kapers-op-de-kust ga je je zoekgebied inkaderen: waar ga ik kijken, welk specialistisch gebiedje is “mine” en als ik daar maar vaak genoeg kom … wie is mijn favoriete marktkoopmannetje? Met wie eet ik af en toe een vissie? Met wie ben ik maatjes?

Van aanbod naar vraag, van verkoper naar koper, van techneut naar marketeer, van geen keuze naar volop keuze, van (re)actief naar proactief … al doorloop je deze omkering alleen maar even in je hoofd, heerlijk, de rest volgt als vanzelf. Suc6.

Dit bericht is geplaatst in BG-Leiding. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *