Management of Change (MOC) … een heldere basis

Management of Change is natuurlijk best complex, maar de feitelijke kern is op deze kaart uit Mijn Toolbox (er zijn er nog 51!) heel overzichtelijk weergegeven. Lekker kort & krachtig:

MOC1

  1. Je wilt van huidig naar gewenst, van pijn naar plezier
  2. En dan moet je altijd (!!!) door een lastige periode (transformatie)
  3. Uiteraard is de bestaande (en gewenste) cultuur van grote invloed op de te kiezen interventies, de samenwerking, het “ondergronds gaan” van verzet en de snelheid die je met z’n allen maakt
  4. De change agents zorgen dat nieuwe situatie vorm krijgt en o.a. goed luisteren en een helder verhaal zorgen ervoor dat de weerstand afneemt (weerstand is trouwens buitengewoon goed en noodzakelijk)
  5. En je hebt tenslotte ook een goede sponsor nodig, “hoog in de boom”, betrouwbaar, dag en nacht bereikbaar en een goede steun in de rug.

Als dat allemaal in orde is, dan kun je zelfs “groene karnemelk” verkopen in plaats van koffie – zoals mijn “afstudeeropdracht” destijds luidde – want voorbeeldgedrag vertonen is immers nog veel en veel belangrijker dan “mooie praatjes”. Proost!

Dit bericht is geplaatst in BG-Leiding. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *