300% business improvement !!!

Lean Six Sigma is natuurlijk buitengewoon bruikbaar. Op alle fronten en voor velerlei toepassingen. Innoveer, innoveer, innoveer … elke dag weer (en na een jaar ben je ruim 300% “beter”). Dat innovatief en creatief denken ook op (piep) kleine schaal mogelijk is, illustreert de volgende casus uit eigen keuken.

Wij kamperen al vele jaren. Variërend van punttentje, koepeltent, vouwwagen, De Waard Albatros tot en met onze huidige trots … een Predom N126e voorzien van racestrepen. Wellicht dat de matwitte Chevy Business VAN (tevens camper) nog volgt, maar dat is voor dit verhaal niet relevant.

Al het bestek in een mooie handige vierkante rode Tupperware bak was al een hele grote innovatie die ons in de schoot geworpen is. Maar het telkens terugkerend “business probleem” dat opgelost diende te worden was het volgende: “Altijd, altijd en altijd zat je in die bak te grutten op zoek naar een bruikbaar mes. Graaien in de bak leidde zelden tot het gewenste resultaat. Meestal was de conclusie dat de bak nog vol zat met witte vorken en lepels, maar dat alle messen al gebruikt waren en klaar lagen in de afwasbak voor verdere processing.” Je begrijpt dat daar aanzienlijke hoeveelheden kostbare kampeertijd aan verloren is gegaan.KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

De oplossing kwam uit een recent Eureka-moment, zoals zo vaak, en was bovendien extreem snel te realiseren. Onze bestekbak is nu gevuld met blauwe lepels (inclusief kleintjes voor het eitje), rode vorken en witte messen … allen behorend tot een zelfde ontwerpfamilie. Slim “labelen” noemen ze dat in Lean Six Sigma.

Zo eenvoudig, zo effectief … dat is nou mijn werk … begeleiden richting kwaliteit en eenvoud.

Dit bericht is geplaatst in BG-Leiding. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *